ژیان خودروی کوچکی بود که متناسب با ترددهای درونشهری و برای تأمین نیاز یک خانواده کم جمعیت با حداقل قیمت و هزینه نگهداری طراحی شده بود. محبوبیت زیاد این خودرو به دلیل قیمت ارزان و مصرف بسیار کم بنزین آن بود.
تولید این خودرو در ایران از سال ۱۳۴۷ در شرکت سهامی سیتروئن ایران (سایپا) آغاز شد. ژیان برای سالها در یک مدل و به صورت سواری هاچ بک تولید میشد، اما پس از سال ۱۳۵۳ بر تنوع مدل ژیانهای تولیدی افزوده شده و مدل وانت این خودرو با نام ژیان مهاری و ژیان پیکاپ یا وانت اتاق دار تولید شد.
این خودرو به نوعی رقیب پیکان (خودرو)، تولیدی در شرکت ایران خودرو بود. البته ژیان کوچکتر از پیکان بوده و به دلیل حجم موتور پایینتر، قیمت کمتری نیز نسبت به پیکان داشت. در اوایل تولید این خودروها در ایران، پیکان به قیمت حدود ۱۷ هزار تومان و ژیان به قیمت حدود ۱۲ هزار تومان به فروش میرسید.
پایین بودن حجم (قدرت) موتور ژیان موجب شده بود که این خودرو از توان لازم برای حرکت در خیابانهای سربالایی برخوردار نباشد به همین دلیل خانوادههایی که از وضع مالی مناسب تری برخوردار بودند پیکان را به ژیان ترجیح میدادند به ویژه آنکه ژیان چندان مناسب تردد در جادههای بین شهری نبود.
البته یکی از ویژگیهای مثبت ژیان، سیستم تعلیق منحصر به فرد این خودرو در مقایسه با تکنولوژی روز آن زمان بود. سیستم تعلیق این خودرو به صورت دو استوانه است که در زیر خودرو قرار دارد. در واقع این دو استوانه حکم نوعی کمک فنر را داشت که در طول خودرو قرار گرفته و هر کدام از استوانهها به یکی از چرخها متصل میشود. بخاطر استفاده از همین سیستم تعلیق، ژیان در موانع و دست اندازها تا حد زیادی نرم و راحت بود و از تکانههای شدید خودرو در جادههای ناهموار خبری نبود. ویژگی منحصر به فردی که البته در پیکان تولیدی آن زمان وجود نداشت.
با وجود مزایای ژیان تولید این خودرو از سال ۱۳۶۰ متوقف شد به گونهای که شرکت سایپا رنو ۵ را جایگزین این خودرو کرد. پس از آن نیز پراید جایگزین رنو ۵ شد.
اهدایی نقلیه